Najnowszy hit dietetyczny czy kit – kilka słów o diecie raw

Od pewnego czasu na popularność wybija się dieta polegająca na jedzeniu wyłącznie surowych produktów. Jej zwolennicy poszli o krok dalej niż Ci, którzy stosowali dietę paleo. W tej drugiej chodziło również o powrót do korzeni, jednak dopuszczała obróbkę termiczną pokarmu. Natomiast dieta, o której dziś piszemy wyznaje filozofię, iż powinno się żyć jak nasi praprzodkowie. Jeżeli chodzi o raw jedzenie to znajdziemy sporo przepisów w internecie. Skoro nasze organizmy i organy w niczym co do zasady się nie różnią od tych ludzi sprzed kilkuset lat to powinniśmy żywić się tak jak oni. Istnieje bowiem prawdopodobieństwo, że wiele chorób dzisiejszych czasów wynika właśnie z odejścia od pierwotnych sposobów żywienia się.

Jakie są zagrożenia dla organizmu wynikające z diety raw?

Jeśli ta filozofia żywienia jest Ci blisko ideowo, to warto wiedzieć o niej coś więcej. Podobnie jak z każdą dietę nie można stwierdzić, że ma ona same plusy. Szczególnie, że należy do jednak dość rygorystycznych. To co pewne, to odradza się jej stosowaniu wśród dzieci i młodzieży. Chodzi o to, że młode osoby potrzebują dużej ilości białka do prawidłowego rozwoju kości. Natomiast menu, które oferuje ta dieta jest bardzo ubogie w białko. Ponadto osoby, które borykają się z anemią również powinny zastanowić się nad przejściem na jedzenie wyłącznie surowych produktów. Wynika to z faktu, iż nie dostarcza ona w pełni żelaza oraz witaminy B12, które owszem są w szpinaku czy pietruszce, jednak spożywanie tych warzyw w zbyt dużej ilości również nie jest zalecane. Zanim zechce się spróbować swoich sił na tej diecie warto zrobić kompleksowe badania krwi oraz udać się do lekarza lub dietetyka. Dopiero po konsultacjach ze specjalistą można podjąć świadomą decyzję.

Co jeść, jeśli już się zdecydujesz przejść na dietę raw?

Raw czyli surowy, a więc w grę wchodzą wyłącznie produkty, które można zjeść bez jakiejkolwiek obróbki termicznej. Bazuje ona głównie na warzywach i owocach. Jednak należy pamiętać o ich dokładnym myciu i kupowaniu z zaufanego źródła, niekoniecznie z supermarketów. Poza tym można urozmaicić jadłospis o strączki, orzechy, nasiona czy zalewany wodą ryż czy kasze. Dozwolone jest spożywanie surowych jaj oraz ryb, jednak nie jest to polecane ze względu na możliwość zachorowania na salmonellę.

Może nawet jeśli się nie zdecydujesz w zupełności oddać tej diecie, warto niektóre założenie z niej przenieść do swojego codziennego menu. Więcej surowych warzyw i owoców, a także orzechów na pewno nie zaszkodzi. W końcu to źródło błonnika.